Nogger- Livet på en pinne

Förnyelse. Vad ska det vara bra för?! Har i två dagar nu suttit och varit småsugen på skriva inlägg och kommit på bra grejjer som skett i min omgivning att skriva. Då reser sig blogg.se som värsta berlinmuren skyltandes med värsta "ursäkta röran vi bygger om"-feelingen.

Igår lyckades det på pendel från Linköping nå mina öron några sanningens ord. Som den tjuvlyssnare jag är iaktog jag en monolog av en man som satt snett mittemot mig. Mannen var i 45-50 års åldern med ett fåtal grånande hårstrån som fortfarande lyckats klamra sig fast på den hjässa som åren sakta  börjat omvandla till ett "kalhygge". För att ytterligare späda på hans nalkande putmage som antyddes under dressmantröjan satt mannen och åt glass. Med sig hade han också vad jag tror, hans tonårige son.
Glassen, en Nogger, i kombination med den otroliga vårvärmen vi hade igår var förmodligen de bidragande orsakerna till att mannen blev en aning vardagsfilosofisk.

- Men tänk så här, varje människa består av flera lager. Precis som Noggern här. Den har ett lager för utsidan som mer ytligt riktar in sig på hur den vid första anblicken ska uppfattas och kan uppfattas. Men alla som en gång ätit Nogger vet att lager nummer ett bara är ett tunt och snabbätet skal. Dets enda uppgift egentligen är bara "ett ansikte utåt". Lite som med människor. Men även fast lager 1 inte är så spekatulärt så får du ge den en chans åtminstonde. För om du ger den en chans fortsätter att äta på glassen inser du snart att du kommer till ett annat lager. Nämligen vaniljen. Och det är här det börjar hända grejjer. Vanilj kanske låter och är (mannen hänvisar till "den tyska skiten som säljs på Lidl") ganska osexigt. Man kan till och med som förtärare känna att  det inte är så spännade och man tröttnar.
Men jag tror dock att alla kan skriva under på att man ändå inte får sluta där. För utan vaniljen skulle du aldrig inse hur "jävla göttit" Noggers lager 3 är. Det är först när du kommit fram till lager 3, som du verkligen inser att de andra två lagren har sina fördelar och poänger men att it´s all about the nougatkräm.
Precis så tror jag att det är med Olga*, du är för insnöad på att hennes yttre inte är som någon av de där benranglen som var på teven för någon dag sedan. Men du måste se förbi det. Titta in förbi chokladlagret, förbi vaniljen och rätt in i nougatkrämen. För där tror jag att det finns något oerhört bra.

Detta hörru, detta är ett  av de viktigaste sakerna jag någonsin kommer säga till dig. Så egentligen borde du skriva ned det för du brukar ju ha lite problem med minnet eftersom du glömmer läxor i skolan och så.
 
En liten stunds tystnad

Och du. Säg inget till mamma om att jag ätit glass innan middagen, hon blir så arg på mig då.


Kram/
hannie.

* Olga heter egentligen någonting annat.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0