familjen.

imorgon kommer en del av familjen. Det ska blir trevligt! Stämningen ska bli god och vi ska vara trivsamma ihop. Inget tjafs om vem som ska sitta på just den platsen i soffan eller vem som måste sova i extrasängen. Inget "men jag vill ju ha naturchips" ska förekomma eller "nä måste vi gå in i den affären, jag vill åka hem." Helt enkelt bara utnyttja den kvalitets tid vi får tillsammans. Vara trivsamma helt enkelt.

Förslagen till "dagens ord" har börjat rulla in. Dock verkar det som ni mer är intresserade av att få en utomordentlig förklaring till olika talessätt istället för specifika ord. Så det får väl bli det också i framtiden. Som sagt jag är era viljors slav.

Dagens Ord/Talessätt

Att skita i det blå skåpet 
Känt från bland annat "Göta Kanal" (ettan alltså, personligen låtsas jag som om film 2 aldrig har tillverkats) där Janne "Loffe" Karlsson myntade begreppet och där jag tror många med mig känner igen det ifrån.
MEN som den soldat av sanningen jag är, har jag naturligtvis hört mig för med mina kontakter och kommit framtill dessa fakta:

Uttrycket "Att skita i det blå skåpet" härstammar ursprungligen från en incident på ett tryckeri i Stockholm någon gång under tidigt 1900-tal. Från början var uttrycket "Att skita i blåsskåpet" och har sedan blivit förvanskat. Någon, eller mer troligt en hund, hade bajsat i ett stort fläktskåp som stod inne på tryckeriet och fasansfulla odörer spred sig i lokalen. Incidenten fick följden att arbetarna började kommentera pruttar med att någon skitit i blåsskåpet igen. Detta spred sig i Stockholm och vidare ut i landet och efter hand glömdes ursprunget bort och det mer obskyra "blå skåpet" ersatte "blåsskåpet" av någon outgrundlig anledning.
 
Värt att observera är att uttrycket inte har någonting som helst samband med nedanstånde. Detta trots en av mina kontakters utläggning (15 min) om att så var saken:
image70
Alltså, detta har inte myntat begreppet "att skita i det blå skåpet."

over and out. (lägg märke till hur bra jag numera botaniserar i flygvokabulären.)

hannan


Kommentarer
Postat av: oh so Catchycathycatchy

Hello Hanna! Jag ser att du har ramlat in på ett speciellt spår i dina ordspråk. Så här kommer ett till "man ska inte skita där man äter"

Jo förresten.. i morgon dyker jag upp i Norrköping! Då ses vi det har jag bestämt! Hej på dej!

2008-03-13 @ 16:13:24
URL: http://catchy.blogg.se
Postat av: Jonas

Oj cool historia! Jag trodde alltid att det var någon läskig bonnig företeelse men alltså inte.

Den är alltså inte speciell nödvändig. Heh. Nöd.

2008-03-13 @ 23:09:29
URL: http://jbomb.blogg.se
Postat av: Mickan

Nä du kan va lugn, men det kommer ju ingen post på söndagar ;) Ha de gött o hälsa familjen =) Kram kram

2008-03-14 @ 16:30:06
URL: http://noone08.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0