Way out north.



1 593 personer bor det i Källby. En renoverad villa med cafelatte fondvägg och nymurad "antik" tegelvägg kan man få för ca 600 000 kr.

Då kan ni ju fatta att det bli guldkant när en gammal emigrant bestämmer sig för att återvända en helg i september.

Far´n min fyllde ju år i förra veckan och eftersom det är så dödsfött att hösten rullar in så tar källbyborna var chans de får till att fira lite i vardagen.
Pratade med en man i från Gällivare idag och vi kom raskt in på vädret som Sverigebor vi var. Jag förklarade min hatkärlek till klimatet och han kontrade med ett: "och vaaaad klagar ni på egentligen? Hos oss har det varit vinter sen april. Det roligaste vi har är att en får ställa klockan och somna om på nytt."
Ha! jag erbjöd honom att åka utomlands och komma ner och gå på farsans födelsedagskalas men han menade att tåget inte gick från honom. 
Men jag antar att det är ganska typiskt för årstiden, ingen vill riktigt kännas vid den. Så vad gör man? man åker hem till föräldrarhemmet och trycker i sig sjusorters kakor istället.

Ni vet vem vilken sockerbit ni vill ha med i er sockerskål/

h.    


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0